Khutbah Jumaat #4 : Kawan Di Akhir Zaman

بسم الله الرحمن الرحيم 
 السلام عليكم ورحمة الله وبركاته




Kawan di akhir zaman ini
Payah untuk kita ketemui
Yang benar benar sibuk
Dengan urusan memperbaiki diri nya
Yang benar benar sibuk
Untuk mengubah sikapnya
Untuk kembali kepada Zat yang sempurna
Yang ada kini hanyalah
Sibuk dengan urusan mengumpul harta dunia
Walau di ketahui dunia ini hanya sementara
Kawan di akhir zaman ini
Payah untuk kita ketemui
Yang bergelumang dengan majlis ilmu menafaat
Yang sanggup bersusah payah dan berpenatlelah
Yang sanggup menghabiskan masa, tenaga, umur dan harta
Dalam mengejar dan memahami ilmu menafaat
Yang ada kini hanya lah
Berbangga dengan harta yang menimbun
Tapi jiwanya masih kosong belaka
Kawan di akhir zaman ini
Payah untuk kita ketemui
Ahli professional yang bertaqwa
Yang benar-benar melekat iman di jiwanya
Mengunakan profession nya menuju cita cita di akhirat sana
Yang ada kini hanyalah
Ahli professional yang lalai dan leka
Yang hidup nya lebih barat dari barat
Iman dan amal soleh terasa amat berat baginya
Kawan di akhir zaman ini
Payah untuk kita ketemui
Bersifat silaturrahim semata mata kerana Allah 
Saling berhubungan dan bertanya khabar semata mata kerana Allah
Yang ada kini hanyalah
Sikap pura pura untuk menyenangkan hati sendiri
Bersahabat untuk mendapat habuan dan kepentingan diri
Kawan di akhir zaman ini
Payah untuk kita ketemui
Yang suka berbincang tentang usaha untuk mengurus diri sendiri
Yang menghidupkan dan mengamalkan ilmu yang dipelajari
Untuk kepentingan masyarakat Islam sendiri
Yang mensyiarkan Islam pada diri mereka
Yang ada kini hanyalah
Yang suka berbincang tentang usaha untuk menambahkan harta dunia
Yang menghidupkan budaya barat
Sehingga melupakan kehidupan akhirat yang lebih kekal
Kawan di akhir zaman ini
Susah untuk kita ketemui
Yang menjadikan majlis majlis Al Quran tempat pertemuan
Yang menjadikan majlis majlis Agama tempat berkenalan
Yang ada kini hanyalah
Yang menjadikan kompleks membeli belah tempat membuang masa dan umur
Yang menjadikan disko dan pesta hiburan sebagai tempat berhibur
Kawan di akhir zaman ini
Susah untuk kita ketemui
Yang menjadikan Al Quran sebagai hiburan
Menjadikan zikir dan selawat sebagai ucapan kelaziman
Yang ada kini hanyalah
Artis di jadikan bahan pujaan
Nyanyian melalaikan di jadikan hiburan
Dianggap moden dan berketerampilan
Kawan di akhir zaman ini
Susah untuk kita ketemui
Yang sentiasa merasai mati itu sangat hampir
Yang sentiasa merasai jelingan Izrail
Yang bersungguh sungguh memperbaiki iman dan amal sebelum kematian
Yang bersungguh sungguh memperbaiki sikap sendiri untuk masa depan diakhirat
Yang ada kini hanyalah
Yang panjang angan-angannya
Yang sibuk mengumpul dunia kerja seharian
Seolah olah kematian itu masih jauh
Seolah olah alam barzakh itu tidak akan ditempuh....





p/s : memang susah nak cari kawan hingga akhir hayat kita kan ? humm.

11 kaki komen

aiEz said...

kawan yg mmbawa kepada kelalaina duni ramai,kawan yg mngajak kepada yg baik kurang..bijak dalam memilih kawan

Nesa Wazir said...

kawan sejati sukar dicari..tp klu ade yg telah jumpe..harus hargai btul, ye x cik nana?

nesa dh jmpe kwn akhir zaman nesa :)

ekabukanmakcikkau. said...

ehh dulu kau yg tak pakai tudung tu kan ke pakai ke aku silap orang ? aishhh lupa dah ni lama tak bukak blog hahaha btw nice entri wehhh

Hanih Borhan said...

Memang susah nak dapat kawan macamtu... Tapi yg pastinya sebelum kita nak kawan macamtu, kita kena t'lebih dulu jadi kawan yg macam tu kepada kawan kita... kan?

Cik tikah said...

setuju. dan di akhir zaman ini lah ramai org berbalah :(

teha said...

betol2.. mmg ssh..

xDer said...

kawan byk makan kawan ade ler haha.. tapi sebenarnya, sahabat sejati ialah pasangan sah dlm hidup kita ⎝⏠⏝⏠⎠ dan anak2....

A Crack Mirror said...

sama2 lah kita beringat..sebab kita pun belum tentu boleh jadi kawan sejati pada orang lain... :)

remyhazza said...

betul...kwn susah senang sukar dicari.....
kebykan membawa diri biler dh dewasa.....

~Nana BamBam~ said...

aiEz : betul tu...susah nak cari sahabat untuk selamnya

Nesa Wazir : betul2...Alhamdulillah..semoga berkekalan ye nesa..amin

ekabukanmakcikkau. ; betul la, dulu aku yang x pakai tudung tu..ahha..comel dak aku ? hehehehehe..thanks ye btw :)

Hanih Borhan : betul

Cik tikah : ramai tikah..hmm

teha : ya..hmm

xDer : hahaha..betul..ramai dah nana jumpa kawan yg macam tuh.. :P

asya : betul tu

remyhazza : a'ah..betul.

sara E a.k.a ct said...

nana..mmg susah nak cari kawan..tp xpe la..kite kwn biar ikhlas krne Allah:)..
insyaAllah sume nye berjalan lancar..:)
cume kite pun kne amik hati2 lam perjalnan..insyaAllah..sdp lagu blog nana:)

Klik Sini Untuk Komen