Rahsia dan Kelebihan Di Dalam Ais

بسم الله الرحمن الرحيم

Salam Alaykum,

Rahsia dan Kelebihan Di Dalam Ais | Ramai orang kata tak elok minum ais, lebih elok minum air panas.. Namun, sedarkah kita, Nabi Muhammad SAW melarang kita mengambil makanan dalam keadaan yang panas. Akhirnya kini fakta terbaru kebaikan AIS yang tidak akan mampu dihasilkan oleh mana-mana saintis mahupun manusia.

Teruskan membaca untuk lebih memahami.







Percayalah kepada Al-Quran dan Al Hadis.. kerana kita tidak akan tersesat selagi berpegang pada keduanya.


Rahsia dan Kelebihan Di Dalam Ais

“Zat di dalam ais tidak akan mampu dihasilkan oleh mana-mana saintis mahupun manusia”. Jangan ingat minum ais tu tak elok untuk kesihatan. Sebenarnya ada kebaikan didalam keburukan.

Udara panas lebih memudahkan penyebaran penyakit berjangkit kerana bakteria lebih agresif dan cepat membiak. Liputan ais di Antartika (daerah Kutub Selatan) dan Artik (daerah Kutub Utara) adalah pengimbang dasar bumi yang amat panas. Kombinasi dalam bumi yang panas dan luaran bumi yang sejuk adalah rahsia keseimbangan tekanan semulajadi alam yang mengawal graviti dan pergerakan bumi pada paksinya.

Air sejuk yang hening dapat menolong pesakit insomnia yang sukar tidur agar dapat kembali tidur seperti biasa. Orang yang tidur dalam udara yang sejuk dan berselimut untuk memanaskan tubuhnya adalah kombinasi yang baik untuk menjaga kesihatan secara menyeluruh dalam jangka masa pendek apatah lagi jangka panjang.

Membenarkan anak mengunyah ais akan menguatkan giginya dan memberi kanak-kanak makan ais krim secara perlahan-lahan dan berterusan boleh menghilangkan batuk dalam masa beberapa jam. Mengambil ubat batuk biasanya akan mengambil masa satu minggu untuk melegakan batuk secara total. Air sejuk juga akan menguatkan tulang bayi. Ia akan meningkatkan sistem imun yang luar biasa sebagai tenaga pencegahan berbagai penyakit alahan dan jangkitan.

Ais atau air sejuk dapat mengembalikan memori atau sifat pelupa yang keterlaluan. Air sejuk mempunyai daya rangsangan yang boleh mengembalikan semangat orang yang telah hilang seperti pengsan, gila dan koma kembali sedar.

Membiasakan diri mengunyah ais akan meningkatkan kecerdasan fikiran dan kepantasan pergerakan. Ais amat diperlukan oleh mana-mana atlit sukan dalam kecederaan yang tidak disangka-sangkakan. Air sejuk atau ais kini dijadikan bahan perencat kepada kecederaan yang akut seperti demam panas yang biasanya dihidapi oleh bayi yang mempunyai potensi menghidapi penyakit sawan.

Air sejuk juga adalah terapi yang amat popular sebagai penguat tulang yang telah patah dengan syarat ia dibalut dengan kain hitam. Air sejuk dalam rahsia cuka adalah sangat baik untuk menguatkan tulang yang patah kerana ia dapat menyembuhkan tulang dengan lebih cepat. Air suam dengan rahsia cuka yang diminum akan melemahkan dan mengecutkan sistem aliran darah yang menjadi penyebab utama terjadinya lumpuh. Mandi air sejuk akan menguatkan tulang. Tulang yang berlebihan dengan urik asid akan meningkatkan suhu tulang dan melemahkan struktur tulang.

Adalah makruh mengambil air sembahyang (wuduk) pada suhu yang tinggi atau yang telah terkena panas cahaya matahari yang pastinya akan mengganggu sistem deria pada kulit. Air sejuk secara psikologinya amat ditakuti oleh pesakit yang mengalami gangguan jin atau dikuasai oleh unsur-unsur spiritual yang jahat. Air sejuk mempunyai nada bunyi dalam tekanan rendah yang amat lembut lagi mengharmonikan.

Air kelapa muda bersifat sejuk dan amat baik untuk kesihatan kerana ia amat berkesan meneutralkan kesan keracunan dan keasidan yang berlebihan di dalam aliran darah. Tubuh secara semulajadi bersifat panas dan ia memerlukan pasangan yang bersifat sejuk. Oksigen dan hidrogen bersifat panas dan ia menguasai bahagian perut. Adalah menjadi suatu kesalahan memulakan amalan pemakanan di waktu pagi dengan unsur-unsur yang panas. Minumlah seteguk air sejuk di awal pagi kerana ia akan menguatkan perut.

Wallahu'alam.


sumber
- - - - - - - - - - -

Haaa, banyak juga manfaat ais ni ek, selain baik untuk dalaman tubuh kita ais ni buat hati kita jadi cool je kekalau waktu tu tengah panas membara disebabkan salah faham dengan kengkawan korang.
Tetapi kalau selalu minum air yang ada ais tak elok jugak, sebab makanan yang berlemak-lemak korang makan dan korang minum air ais, lemak yang korang makan tu akan menjadi pejal dalam kulit.

Bila dah pejal, dah tepu kat situ, agak susah la nak lentur.
Ambik masa juga tu . huhu.



notahati: Siapa ckp mnum ais ni melemahkan tenaga batin?

11 kaki komen

ewanthology said...

pening klu ikut sgt kitab facebook... semua tak boleh...hehe

Aisya A. said...

mcm tu pulak eh.. tapi minum air ais sejuk2 ni tak berapa gemar sgt, tp kalau mandi air sejuk2 ni lg best, lg segar. hehehe

BUNDA said...

Bunda pun sama...kurang gemar minum air ais ni...
Kalau musim panas suka mandi air ais....segar jer...

Umi Nazrah said...

salam singgah. dah lama saya tak minum ais. sebab bila minum, kesejukan ais tu naik sampai ke kepala. terus jadi alergik ais. hehehe

Sylarius Yusof said...

Indahnya ciptaan Allah. Air dengan sifatnya yang unik serta sukar diketemukan pada unsur-unsur lain di dunia ini telah banyak membantu umat manusia dalam menjalankan urusan harian.

Sheila Salim said...

Assalamualaikum awak. terima kasih share rahsia dan kelebihan ais ni. hehe salam perkenalan. sheila bookmark blog awak. nak follow tak boleh sebab blogspot ada masalah bab follow dan bloglist...singgah sambil menabung sini ~~~

nurdani said...

saya memang kurang minum ais ni sebab nanti cepat lenguh and susah bernafas. saya cuma amalkan air mineral je. tapi kalau musim panas tu memang sedap minum ais ni. lega..hehe

aizamia3 said...

mandi sejuk waktu tengah mengantuk memang best.. segar bugar lepas tu.. hehehe..

Siti Maira said...

tu la ramai yang tak tahu fakta sebenar..suka ikut je apa org cakp..
hai mairaqueen is back..blogging balik after 2 year..

♥ Nana BamBam ♥ said...

ewanthology: entahlah..ambil mana yg baik je lah

Aisya A.: ya..mandi sejuk2 mmg seger dan nyaman :P

BUNDA: mandi ais..sejukkk..huhu

Umi Nazrah : sama mcm ayah saya..minum air ais..bersin2 dia..huhu

Sylarius Yusof: benar tu saudara. Ada air yg sejuk, semua menjadi sangat selesa.. :)

Sheila Salim: Wa'alaikumusalam, sama2 sheila. salam perkenalan dr saya juga. terima kasih kerana sudi menabung kat tabung saya.. :). Saya ada komen kat blog awak ttg masalah ni..dan saya dah kasi jawapannya..harap awak baca ye..

nurdani: oh, sebab ais ni amat sejuk. dada pun boleh sempit..huhu

aizamia3: betul2..segar je kan..hilang ngantuk :P

Siti Maira: tulah..macam2 la org skg.huhu
welcome back maira :)

PakcikLie PCL said...

sy pernah mandikan anak sulung dengan air sejuk ais kiub untuk rawatan demam terlampau panas ; alhamdulilah pulih cepat tapi kena ada caranya yg betul. Sememangnya rawatan ais ini bagus terutamanya dlm kaedah perawatan Islam. wallhu'alam.

Klik Sini Untuk Komen